Bratislava mení Zimný prístav na nové centrum – inšpiráciou môže byť aj Kodaň 

20. júna 2025

Zimný prístav v Bratislave čaká v najbližších rokoch výrazná premena – z industriálneho územia sa má stať moderná mestská štvrť s kvalitnými verejnými priestormi, zeleňou a dopravnou infraštruktúrou. Jednou z inšpirácií pre túto transformáciu je kodanský projekt Nordhavn – rozsiahly rozvojový projekt v hlavnom meste Dánska.

FOTO: COBE

Zástupcovia Metropolitného inštitútu Bratislavy (MIB) a mesta Bratislava, ktorí spolupracujú s Ministerstvom dopravy SR a štátnou spoločnosťou Verejné prístavy, a. s., na vízii rozvoja Zimného prístavu, navštívili v dňoch 10. – 11. júna práve kodanský Severný prístav – Nordhavn

Premena bývalého priemyselného územia Nordhavn, ktoré sa rozkladá na súostroví o rozlohe 200 hektárov, patrí medzi najväčšie urbanistické projekty v severnej Európe. Projekt vedie mestská developerská spoločnosť By & Havn.  

Rozvoj tejto časti mesta sa začal v roku 2008 a je rozdelený do troch fáz. Aktuálne je dokončená prvá etapa tzv. masterplánu, teda celkovej rozvojovej vízie. Odhaduje sa, že v priebehu 40 rokov tu vzniknú nové obytné a pracovné kapacity pre približne 80 000 ľudí. Kodaň má aktuálne okolo 640 tisíc obyvateľov. 

Inšpirujme sa! 

Bratislavská delegácia sa v Kodani stretla priamo s aktérmi rozvoja Nordhavn – mestskou developerskou spoločnosťou By & Havn a architektonickým ateliérom COBE, ktorý stojí za masterplánom i viacerými konkrétnymi projektmi v lokalite. 

Spoločnosť By & Havn sa zamerala na vysokú kvalitu verejných priestorov a širokú škálu voľnočasových aktivít. ,,Obyvatelia nemusia opúšťať štvrť kvôli spoločenskému životu – práve naopak – Nordhavn sa stal aj vyhľadávanou destináciou, čo podporila aj špecifická maloobchodná stratégia šitá na mieru, ktorá vytvorila atraktívnu nákupnú ulicu hodnú návštevy aj nákupov,” vysvetľuje Christian Dalsdorf, projektový manažér z kancelárie By & Havn. Podľa Christiana ideová zmes „starého, nového a výnimočného“ predstavovala už od samého začiatku ľahko čitateľný koncept, ktorý vzbudzoval dôveru obyvateľov v nový rozvoj, sľuboval kvalitu a jedinečnú identitu miesta, založenú na dotyku s morom.

„Mali sme možnosť vidieť, aký dôležitý je pre nich v prístave kontakt s vodou a ako vytvárajú aktívne miesta na vode. Je inšpiratívne, akým spôsobom v Kodani pracujú s verejnými priestormi a s existujúcimi industriálnymi budovami, ktoré transformujú a integrujú do novej zástavby tak, aby posilnili charakter miesta,“ uviedla riaditeľka MIB Petra Marko. 

Voda je v Kodani doslova na dosah – hladina mora je len o meter nižšie oproti brehu, čo vytvorilo príležitosť pre vznik prístavných kúpeľov. Továrne v blízkosti pobrežia boli presunuté a mesto investovalo značné prostriedky do čističiek odpadových vôd či rezervoárov na dažďovú vodu. Cieľom bolo vyčistiť a zachovať morskú vodu na pobreží vhodnú na kúpanie. Dnes patria tieto pobrežné kúpele medzi najobľúbenejšie miesta domácich aj turistov, a to počas celého roka. 

FOTO: MIB

Nie 15, ale 5-minútová štvrť 

Jednou z najdiskutovanejších tém počas stretnutí v Kodani bola doprava. Nordhavn je príkladom tzv. „5-minútovej štvrte“, kde je všetko dôležité dostupné pešo alebo na bicykli. Nechýba metro, kvalitné cyklotrasy ani pešie prepojenia medzi štvrťami a centrom mesta. 

Autá v území síce fungujú, no infraštruktúra je navrhnutá tak, aby ich používanie nebolo nevyhnutné. Parkovanie na uliciach je minimalizované a štvrť má viaceré parkovacie domy. 

Na samite Start with Children to priblížil Rune Boserup, vedúci urbanistického plánovania v COBE: „Myšlienka organizovania mesta okolo áut je relatívne nová v histórii ľudstva. Ak sa pozriete na mestá pred rokom 1950, ich základom bola hustota bývania a blízkosť, čo umožňovalo plynulú výmenu informácií a tovarov. Väčšina ľudí sa pohybovala pešo. … dnes je potrebné poskytnúť ľuďom kvalitné alternatívy k autu, aby sa z šoférovania stala skôr víkendová záležitosť.“ 

Parkovacie domy ako komunitné centrá

V Kodani nie sú parkovacie domy len infraštruktúrou – stávajú sa komunitnými priestormi. Ako vysvetlil Jacob Steen Christensen z ateliéru JaJa, ktorý sa podieľal na projekte parkovacieho domu Konditaget Lüders v Nordhavn, cieľom je vytvárať architektonicky zaujímavé objekty so zelenými fasádami, strechami prístupnými pre verejnosť, na ktorých vznikajú parky, ihriská či fitnes zóny. Na prízemí sú kaviarne alebo opravovne bicyklov. Keďže v Dánsku chýbajú kopce, architekti z JaJa vytvorili na parkovacom dome vonkajšie schodisko, ktoré ľuďom umožňuje fyzický pohyb aj zážitok z výhľadu.  

FOTO: JaJa Architects (autori projektu)

V neposlednom rade je kodanský prístav živým múzeom modernej architektúry, ktorá je v mnohých prípadoch ukážkou transformácie industriálnych objektov. Dobrým príkladom sú 3 pôvodné silá v prístave, z ktorých sa stal obytný objekt so strešnou reštauráciou (The Silo) a administratívne budovy Portland Towers – všetky tri objekty s výnimočnou architektúrou. Originálnym riešením prešiel pôvodný prístavný žeriav, ktorý je dnes zážitkovým jedno-izbovým hotelom.  

Nordhavn je modernou štvrťou, ktorá čerpá z kontextu prístavu a ukazuje ho v novom svetle. Základom sú kvalitné verejné priestory, zachovanie a znovu oživenie industriálnych objektov a budovanie dopravnej infraštruktúry, ktorá podporuje aktívny pohyb a slobodu pohybu v priestore. Vďaka časti bytov, ktoré sú určené na nájom (do budúcna 25 % bytov v lokalite má ostať nájomných), tu vzniká diverzná štvrť. Mestská developerská spoločnosť zároveň určuje skladbu prevádzok v prízemných priestoroch jednotlivých budov na základe premyslenej koncepcie, čím zaručuje pestrú ponuku služieb v lokalite, aj jej ekonomickú udržateľnosť.  

Podľa Runeho Boserupa z COBE je základom pre rozvoj takejto štvrte dlhodobá vízia mesta, ktorá necháva priestor pre adaptáciu v čase: „Pri dlhodobých projektoch vstupuje do hry veľa aspektov. Premyslená vízia je základom pre udržateľné fungovanie novej štvrte – nastavuje mix funkcií, vlastníctva a dopravy. No zároveň musí byť dostatočne flexibilná. Je iluzórne myslieť si, že už na začiatku budeme poznať odpovede na všetky otázky,“ uzatvára architekt.  

Bratislava to vidí podobne a spolu so štátom a ďalšími partnermi pracuje na dlhodobej vízii rozvoja Zimného prístavu. Hľadanie odpovedí na dôležité otázky sa deje práve teraz.

FOTO: Delegácia z MIB a mesta v kancelárii By & Havn, autor: MIB

Ďalšie aktuality

Zobraziť viac aktualít

Dáta rozprávajú príbeh – naučme sa v nich čítať 

8. 7. 2025

Kupujete byt, sťahujete sa, alebo len chcete lepšie porozumieť svojmu okoliu? Zaujíma vás, kde je najbližšia prírodná pamiatka, skládka či aké školy m...

Bratislava definuje pravidlá umiestňovania a vzhľadu balíkomatov  

4. 7. 2025

Balíkomaty v uliciach Bratislavy posledné roky pribúdajú, nie vždy však na vhodných miestach. Niekde vytvárajú zbytočné bariéry v priestore, zhoršujú ...

Verejné prerokovanie Zmien a doplnkov č. 14 Územného plánu hl. m. SR Bratislavy

Verejné prerokovanie Zmien a doplnkov č. 14 Územného plánu hl. m. SR Bratislavy – nájomné bývanie, 1. výzva

9. 6. 2025

Nahliadnite do návrhu Zmien a doplnkov č. 14, ktorých prerokovanie prebieha od 9. 6. do 31. 7. 2025, dokedy môžete poslať aj svoju pripomienku....