Medická záhrada
Medická záhrada je kompaktný mestský park, ktorý návštevníci obľubujú pre jeho výhodnú polohu v centre mesta a kúsok zelene uprostred mestského ruchu. Medzi Instagramermi je stále viac vnímaná ako vychytený mestský centrálny bod, kde si môžu spraviť perfektný Insta záber.
- Ružový raj v jari
- Obľúbený park na “zastavenie sa” pre náhodných okoloidúcich
- Trendy spot pre Instagramerov, ktorí naháňajú lajky
Jarný park
Kým každý iný park láka Instagramerov svojou širokou škálou oranžových farieb, Medická záhrada sa vyníma pre svoju ružovú jarnú farbu.
Napriek svojej centrálnej polohe a rozmanitou ponukou mestských prevádzok, tento park si užívatelia silne spájajú s prírodou. Ukazuje sa to v 47,5% príspevkoch, pomer porovnateľný s Mestskými lesmi, ktoré sa nachádzajú na úpätí Malých Karpát.
Magnetom pre návštevníkov sú v tomto ročnom období kvitnúce magnólie, ktoré predstavujú perfektné pozadie pre trendy fotky. Google algoritmus rozpoznal kvety na 25% fotiek, pre porovnanie, v Sade Janka Kráľa je to 5%.
Rastúca popularita a meniace sa zvyky užívateľov
Sezónnosť parku dokazuje počet príspevkov, ktoré sú zverejnené každý rok prevažne v tomto jarnom období. Samozrejme, tento trend z rokov 2018 a 2019 sa v nasledujúcom roku narušil vzhľadom na COVID-19 lockdown. Napriek tomu ale Medická záhrada nestratila na svojej atraktívnosti počas pandémie, na rozdiel od veľkého parku Sad Janka Kráľa.
Nárast v príspevkoch, ktorý je evidentný v dovolenkovom období 2020, sa dá ľahko vysvetliť lockdownom a limitovanými dovolenkovými možnosťami obyvateľov. Čo ale prekvapuje, je masívny nárast v počte lajkov v roku 2020. Pre Medickú záhradu sa viac ako zdvojnásobil, pričom Sad Janka Kráľa utrpel strmý pokles až o 57%.
Lovenie lajkov a followerov
Zdá sa, že Medická záhrada je novým populárnym miestom pre užívateľov, ktorí vyhľadávajú čo najvyššiu interakciu pod svojimi príspevkami. Návštevníci obzvlášť radi používajú hashtagy ako #photooftheday a #slovakgirl, ktoré efektívne pomáhajú zvýšiť dosah svojich príspevkov. Dokazuje to pozoruhodne vysoké percento príspevkov, ktoré spadajú pod kategórie „self-promotion” (sebaprezentácia, 22.1%) a „photography” (fotografia, 17.6%). Pozitívnosť a dobrá nálada sú obľúbené na Instagrame, čo platí aj pre Medickú záhradu, ktorá má vysoké skóre v kategórii „happiness & love” (šťastie&láska, 20.4%).
animals
built elements
food & events
friends & family
happiness & love
nature
outdoor activity
photography
self-promotion
V celkovej farebnej schémy príspevkov z parku, prevažuje ružová a biela farba. Vieme preto usúdiť, že sú pre užívateľov vizuálne a esteticky príjemné. Google Vision pattern recognition tool (nástroj na rozpoznávanie prvkov z obrazu spoločnosti Google) dokazuje, že žiadny iný park nemá “prevažujúcu” a “populárnu” farbu ako je tomu pri Medickej záhrade. Zdroje tejto farebnej živosti sa dokonca nachádzajú medzi top 10 hashtagmi, konkrétne #magnolia (magnólia, 4.) a #flower (kvet, 8.).
Navyše, Instagrameri si môžu na účely svojich fotiek vybrať z rozmanitých lokácií a rekvizít. Okrem tvorenia fotiek, k instagramovej fotogenickosti parku silne prispievajú aj jedlo, nápoje a podujatia. Vysoký podiel pekne zaranžovaných fotiek s kávou a jedlom dodávajú parku na Instagrame cool a módnu atmosféru. Dá sa predpokladať, že väčšina jedla a nápojov sú kúpené v štýlovej kaviarni, ktorá sa nachádza priamo v parku. Súčasný umelecký festival „Biela noc“, každý rok pomáha Medickej záhrade, aby sa stala magnetom pre obyvateľov mesta, ktorí vyhľadávajú trendy aktivity. Každopádne, tieto faktory hrajú relatívne malú úlohu v porovnaní so tsunami hashtagov týkajúcich sa magnólií a sebaprezentácie, ktoré sa zverejnili od roku 2018.
Jednoduché mestské radosti
Medická záhrada je vnimaná ako ideálna zastávka na to, aby si človek užil trochu zelene uprostred dynamického mestského života. Motivácia ľudí na návštevu je náhodná a spontánna – pravdepodobnosť, že sa zastavia, je rovnaká cez bežné dni ako aj cez víkendy. V porovnaní s inými parkmi, kde zvykne byť nával cez víkendy, je v tomto parku väčšia rovnováha. Dôvodom môže byť aj to, že je všeobecne obľúbený aj medzi študentmi, ktorí ho navštevujú po škole, aby si s priateľmi užili zvyšok dňa. Tento fakt čiastočne objasňuje relatívne nízke číslo návštevníkov v lete.
Medickú záhradu charakterizuje skôr bezstarostná radosť než aktívny oddych, napríklad beh alebo bicyklovanie, ktoré je vlastne v parku zakázané. Bližšia analýza rôznych oddychových aktivít ukazuje, že obľúbené sú joga, pikniky a prechádzky. K mestskému a nenáročnému spôsobu trávenia času v Medickej záhrade tiež prispieva konzumácia jedla a návšteva podujatí.
Všetky tieto aktivity si človek najradšej užíva v spoločnosti blízkych ľudí – pre park vyšiel silný stret príspevkov v kategórii „šťastie & láska” a „priatelia & rodina”. Navyše, podľa Instagramu, ľudia vnímajú park, v porovnaní s inými, ako výrazne priateľský k deťom, čo sa dá do určitej miery vysvetliť veľkým ihriskom.
Čo je ešte dobré vedieť o Medickej záhrade
- Nadšení čitatelia radi zamenia svoje zvyčajné čitateľské miesto doma za zelenú alternatívu v Medickej záhrade.
- Napriek tomu, že park sa javí preplnený rekreačnou a architektonickou infraštruktúrou, ako sú napríklad fontány alebo pekné lavičky, ľudia ich nezachytávajú vo svojich fotografiách.
- Tento mestský park je najhoršia možnosť na prechádzku so psom. Keďže tam platí zákaz vstupu do parku, z tohto miesta nenájdete žiadne fotografie so zlatými šteniatkami.
- Instagrameri sú tak nadšení ukazovaním svojho úsmevu pred kamerou, že Google Vision pattern recognition tool (nástroj na rozpoznávanie prvkov z obrazu spoločnosti Google) identifikoval „pery“ až v 11% príspevkov.
- Dáta uvedené v tomto článku sú z 1. apríla 2021. ↩︎