Medická záhrada

Medická záhrada je kompaktný mestský park, ktorý návštevníci obľubujú pre jeho výhodnú polohu v centre mesta a kúsok zelene uprostred mestského ruchu. Medzi Instagramermi je stále viac vnímaná ako vychytený mestský centrálny bod, kde si môžu spraviť perfektný Insta záber.

  1. Ružový raj v jari
  2. Obľúbený park na “zastavenie sa” pre náhodných okoloidúcich
  3. Trendy spot pre Instagramerov, ktorí naháňajú lajky

Jarný park

Kým každý iný park láka Instagramerov svojou širokou škálou oranžových farieb, Medická záhrada sa vyníma pre svoju ružovú jarnú farbu.

13.4% 6% 4.8% 1.1% #spring #autumn #summer #winter Medickázáhrada Jazero Rohlík 2.3% 4.6% 5.4% 0% #spring #autumn #summer #winter 2.5% 6.2% 1.5% 2.7% #spring #autumn #summer #winter Horský park 3.4% 10.2% 0.4% 7% #spring #autumn #summer #winter Mestskélesy 2.8% 10.9% 3.1% 1.9% #spring #autumn #summer #winter Sad JankaKráľa

Napriek svojej centrálnej polohe a rozmanitou ponukou mestských prevádzok, tento park si užívatelia silne spájajú s prírodou. Ukazuje sa to v 47,5% príspevkoch, pomer porovnateľný s Mestskými lesmi, ktoré sa nachádzajú na úpätí Malých Karpát.

Magnetom pre návštevníkov sú v tomto ročnom období kvitnúce magnólie, ktoré predstavujú perfektné pozadie pre trendy fotky. Google algoritmus rozpoznal kvety na 25% fotiek, pre porovnanie, v Sade Janka Kráľa je to 5%.

Rastúca popularita a meniace sa zvyky užívateľov

Sezónnosť parku dokazuje počet príspevkov, ktoré sú zverejnené každý rok prevažne v tomto jarnom období. Samozrejme, tento trend z rokov 2018 a 2019 sa v nasledujúcom roku narušil vzhľadom na COVID-19 lockdown. Napriek tomu ale Medická záhrada nestratila na svojej atraktívnosti počas pandémie, na rozdiel od veľkého parku Sad Janka Kráľa.

JanFebMarAprMayJunJulAugSepOctNovDec201820192020

Nárast v príspevkoch, ktorý je evidentný v dovolenkovom období 2020, sa dá ľahko vysvetliť lockdownom a limitovanými dovolenkovými možnosťami obyvateľov. Čo ale prekvapuje, je masívny nárast v počte lajkov v roku 2020. Pre Medickú záhradu sa viac ako zdvojnásobil, pričom Sad Janka Kráľa utrpel strmý pokles až o 57%.

Lovenie lajkov a followerov

Zdá sa, že Medická záhrada je novým populárnym miestom pre užívateľov, ktorí vyhľadávajú čo najvyššiu interakciu pod svojimi príspevkami. Návštevníci obzvlášť radi používajú hashtagy ako #photooftheday a #slovakgirl, ktoré efektívne pomáhajú zvýšiť dosah svojich príspevkov. Dokazuje to pozoruhodne vysoké percento príspevkov, ktoré spadajú pod kategórie „self-promotion” (sebaprezentácia, 22.1%) a „photography” (fotografia, 17.6%). Pozitívnosť a dobrá nálada sú obľúbené na Instagrame, čo platí aj pre Medickú záhradu, ktorá má vysoké skóre v kategórii „happiness & love” (šťastie&láska, 20.4%).

animals

built elements

food & events

friends & family

happiness & love

nature

outdoor activity

photography

self-promotion

Sad Janka KráľaSad

2.8%

2.85%
animals
297 of 10424 posts

9.6%

9.58%
built elements
999 of 10424 posts

8.1%

8.09%
food & events
843 of 10424 posts

10.5%

10.5%
friends & family
1093 of 10424 posts

18.5%

18.5%
happiness & love
1926 of 10424 posts

32.4%

32.4%
nature
3382 of 10424 posts

18.2%

18.2%
outdoor activity
1901 of 10424 posts

14.5%

14.5%
photography
1511 of 10424 posts

17.1%

17.1%
self-promotion
1781 of 10424 posts
Horský ParkHorský

7.2%

7.23%
animals
321 of 4442 posts

6.6%

6.55%
built elements
291 of 4442 posts

5.8%

5.81%
food & events
258 of 4442 posts

6.4%

6.39%
friends & family
284 of 4442 posts

12.5%

12.5%
happiness & love
554 of 4442 posts

26.0%

26.0%
nature
1157 of 4442 posts

21.2%

21.2%
outdoor activity
943 of 4442 posts

7.1%

7.11%
photography
316 of 4442 posts

9.2%

9.19%
self-promotion
408 of 4442 posts
Medická ZáhradaMedická

0.4%

0.414%
animals
8 of 1934 posts

4.5%

4.50%
built elements
87 of 1934 posts

16.2%

16.2%
food & events
313 of 1934 posts

10.0%

10.0%
friends & family
194 of 1934 posts

20.4%

20.4%
happiness & love
395 of 1934 posts

47.5%

47.5%
nature
919 of 1934 posts

15.1%

15.1%
outdoor activity
292 of 1934 posts

17.6%

17.6%
photography
340 of 1934 posts

22.1%

22.1%
self-promotion
427 of 1934 posts
Mestské LesyLesy

3.8%

3.82%
animals
18 of 471 posts

2.3%

2.34%
built elements
11 of 471 posts

1.3%

1.27%
food & events
6 of 471 posts

6.2%

6.16%
friends & family
29 of 471 posts

7.4%

7.43%
happiness & love
35 of 471 posts

52.0%

52.0%
nature
245 of 471 posts

27.6%

27.6%
outdoor activity
130 of 471 posts

13.6%

13.6%
photography
64 of 471 posts

12.3%

12.3%
self-promotion
58 of 471 posts
Jazero RohlíkRohlík

20.8%

20.8%
animals
27 of 130 posts

3.1%

3.08%
built elements
4 of 130 posts

2.3%

2.31%
food & events
3 of 130 posts

4.6%

4.62%
friends & family
6 of 130 posts

11.5%

11.5%
happiness & love
15 of 130 posts

46.9%

46.9%
nature
61 of 130 posts

13.8%

13.8%
outdoor activity
18 of 130 posts

8.5%

8.46%
photography
11 of 130 posts

5.4%

5.38%
self-promotion
7 of 130 posts

V celkovej farebnej schémy príspevkov z parku, prevažuje ružová a biela farba. Vieme preto usúdiť, že sú pre užívateľov vizuálne a esteticky príjemné. Google Vision pattern recognition tool (nástroj na rozpoznávanie prvkov z obrazu spoločnosti Google) dokazuje, že žiadny iný park nemá “prevažujúcu” a “populárnu” farbu ako je tomu pri Medickej záhrade. Zdroje tejto farebnej živosti sa dokonca nachádzajú medzi top 10 hashtagmi, konkrétne #magnolia (magnólia, 4.) a #flower (kvet, 8.).

Navyše, Instagrameri si môžu na účely svojich fotiek vybrať z rozmanitých lokácií a rekvizít. Okrem tvorenia fotiek, k instagramovej fotogenickosti parku silne prispievajú aj jedlo, nápoje a podujatia. Vysoký podiel pekne zaranžovaných fotiek s kávou a jedlom dodávajú parku na Instagrame cool a módnu atmosféru. Dá sa predpokladať, že väčšina jedla a nápojov sú kúpené v štýlovej kaviarni, ktorá sa nachádza priamo v parku. Súčasný umelecký festival „Biela noc“, každý rok pomáha Medickej záhrade, aby sa stala magnetom pre obyvateľov mesta, ktorí vyhľadávajú trendy aktivity. Každopádne, tieto faktory hrajú relatívne malú úlohu v porovnaní so tsunami hashtagov týkajúcich sa magnólií a sebaprezentácie, ktoré sa zverejnili od roku 2018.

Jednoduché mestské radosti

Medická záhrada je vnimaná ako ideálna zastávka na to, aby si človek užil trochu zelene uprostred dynamického mestského života. Motivácia ľudí na návštevu je náhodná a spontánna – pravdepodobnosť, že sa zastavia, je rovnaká cez bežné dni ako aj cez víkendy. V porovnaní s inými parkmi, kde zvykne byť nával cez víkendy, je v tomto parku väčšia rovnováha. Dôvodom môže byť aj to, že je všeobecne obľúbený aj medzi študentmi, ktorí ho navštevujú po škole, aby si s priateľmi užili zvyšok dňa. Tento fakt čiastočne objasňuje relatívne nízke číslo návštevníkov v lete.

Medickú záhradu charakterizuje skôr bezstarostná radosť než aktívny oddych, napríklad beh alebo bicyklovanie, ktoré je vlastne v parku zakázané. Bližšia analýza rôznych oddychových aktivít ukazuje, že obľúbené sú joga, pikniky a prechádzky. K mestskému a nenáročnému spôsobu trávenia času v Medickej záhrade tiež prispieva konzumácia jedla a návšteva podujatí.

Všetky tieto aktivity si človek najradšej užíva v spoločnosti blízkych ľudí – pre park vyšiel silný stret príspevkov v kategórii „šťastie & láska” a „priatelia & rodina”. Navyše, podľa Instagramu, ľudia vnímajú park, v porovnaní s inými, ako výrazne priateľský k deťom, čo sa dá do určitej miery vysvetliť veľkým ihriskom.

Čo je ešte dobré vedieť o Medickej záhrade

  1. Nadšení čitatelia radi zamenia svoje zvyčajné čitateľské miesto doma za zelenú alternatívu v Medickej záhrade.
  2. Napriek tomu, že park sa javí preplnený rekreačnou a architektonickou infraštruktúrou, ako sú napríklad fontány alebo pekné lavičky, ľudia ich nezachytávajú vo svojich fotografiách.
  3. Tento mestský park je najhoršia možnosť na prechádzku so psom. Keďže tam platí zákaz vstupu do parku, z tohto miesta nenájdete žiadne fotografie so zlatými šteniatkami.
  4. Instagrameri sú tak nadšení ukazovaním svojho úsmevu pred kamerou, že Google Vision pattern recognition tool (nástroj na rozpoznávanie prvkov z obrazu spoločnosti Google) identifikoval „pery“ až v 11% príspevkov.

  1. Dáta uvedené v tomto článku sú z 1. apríla 2021. ↩︎

ĎAĽŠÍ PARK