Medická záhrada
Medická záhrada je kompaktný mestský park, ktorý návštevníci obľubujú pre jeho výhodnú polohu v centre mesta a kúsok zelene uprostred mestského ruchu. Medzi Instagramermi je stále viac vnímaná ako vychytený mestský centrálny bod, kde si môžu spraviť perfektný Insta záber.
- Ružový raj v jari
- Obľúbený park na “zastavenie sa” pre náhodných okoloidúcich
- Trendy spot pre Instagramerov, ktorí naháňajú lajky
![](https://mib.sk/wp-content/uploads/2021/10/pic3_1483400018970611380-1024x1024.jpg)
![](https://mib.sk/wp-content/uploads/2021/10/pic2_2032051593352042207.jpg)
![](https://mib.sk/wp-content/uploads/2021/10/pic3_2035598280187985824-1024x1024.jpg)
Jarný park
Kým každý iný park láka Instagramerov svojou širokou škálou oranžových farieb, Medická záhrada sa vyníma pre svoju ružovú jarnú farbu.
Napriek svojej centrálnej polohe a rozmanitou ponukou mestských prevádzok, tento park si užívatelia silne spájajú s prírodou. Ukazuje sa to v 47,5% príspevkoch, pomer porovnateľný s Mestskými lesmi, ktoré sa nachádzajú na úpätí Malých Karpát.
Magnetom pre návštevníkov sú v tomto ročnom období kvitnúce magnólie, ktoré predstavujú perfektné pozadie pre trendy fotky. Google algoritmus rozpoznal kvety na 25% fotiek, pre porovnanie, v Sade Janka Kráľa je to 5%.
Rastúca popularita a meniace sa zvyky užívateľov
Sezónnosť parku dokazuje počet príspevkov, ktoré sú zverejnené každý rok prevažne v tomto jarnom období. Samozrejme, tento trend z rokov 2018 a 2019 sa v nasledujúcom roku narušil vzhľadom na COVID-19 lockdown. Napriek tomu ale Medická záhrada nestratila na svojej atraktívnosti počas pandémie, na rozdiel od veľkého parku Sad Janka Kráľa.
Nárast v príspevkoch, ktorý je evidentný v dovolenkovom období 2020, sa dá ľahko vysvetliť lockdownom a limitovanými dovolenkovými možnosťami obyvateľov. Čo ale prekvapuje, je masívny nárast v počte lajkov v roku 2020. Pre Medickú záhradu sa viac ako zdvojnásobil, pričom Sad Janka Kráľa utrpel strmý pokles až o 57%.
Lovenie lajkov a followerov
Zdá sa, že Medická záhrada je novým populárnym miestom pre užívateľov, ktorí vyhľadávajú čo najvyššiu interakciu pod svojimi príspevkami. Návštevníci obzvlášť radi používajú hashtagy ako #photooftheday a #slovakgirl, ktoré efektívne pomáhajú zvýšiť dosah svojich príspevkov. Dokazuje to pozoruhodne vysoké percento príspevkov, ktoré spadajú pod kategórie „self-promotion” (sebaprezentácia, 22.1%) a „photography” (fotografia, 17.6%). Pozitívnosť a dobrá nálada sú obľúbené na Instagrame, čo platí aj pre Medickú záhradu, ktorá má vysoké skóre v kategórii „happiness & love” (šťastie&láska, 20.4%).
animals
built elements
food & events
friends & family
happiness & love
nature
outdoor activity
photography
self-promotion
V celkovej farebnej schémy príspevkov z parku, prevažuje ružová a biela farba. Vieme preto usúdiť, že sú pre užívateľov vizuálne a esteticky príjemné. Google Vision pattern recognition tool (nástroj na rozpoznávanie prvkov z obrazu spoločnosti Google) dokazuje, že žiadny iný park nemá “prevažujúcu” a “populárnu” farbu ako je tomu pri Medickej záhrade. Zdroje tejto farebnej živosti sa dokonca nachádzajú medzi top 10 hashtagmi, konkrétne #magnolia (magnólia, 4.) a #flower (kvet, 8.).
Navyše, Instagrameri si môžu na účely svojich fotiek vybrať z rozmanitých lokácií a rekvizít. Okrem tvorenia fotiek, k instagramovej fotogenickosti parku silne prispievajú aj jedlo, nápoje a podujatia. Vysoký podiel pekne zaranžovaných fotiek s kávou a jedlom dodávajú parku na Instagrame cool a módnu atmosféru. Dá sa predpokladať, že väčšina jedla a nápojov sú kúpené v štýlovej kaviarni, ktorá sa nachádza priamo v parku. Súčasný umelecký festival „Biela noc“, každý rok pomáha Medickej záhrade, aby sa stala magnetom pre obyvateľov mesta, ktorí vyhľadávajú trendy aktivity. Každopádne, tieto faktory hrajú relatívne malú úlohu v porovnaní so tsunami hashtagov týkajúcich sa magnólií a sebaprezentácie, ktoré sa zverejnili od roku 2018.
![](https://mib.sk/wp-content/uploads/2021/10/pic1_2030589322411057628.jpg)
![](https://mib.sk/wp-content/uploads/2021/10/pic2_1284749665820007953-1024x1024.jpg)
![](https://mib.sk/wp-content/uploads/2021/10/pic1_2027611937264855080.jpg)
Jednoduché mestské radosti
Medická záhrada je vnimaná ako ideálna zastávka na to, aby si človek užil trochu zelene uprostred dynamického mestského života. Motivácia ľudí na návštevu je náhodná a spontánna – pravdepodobnosť, že sa zastavia, je rovnaká cez bežné dni ako aj cez víkendy. V porovnaní s inými parkmi, kde zvykne byť nával cez víkendy, je v tomto parku väčšia rovnováha. Dôvodom môže byť aj to, že je všeobecne obľúbený aj medzi študentmi, ktorí ho navštevujú po škole, aby si s priateľmi užili zvyšok dňa. Tento fakt čiastočne objasňuje relatívne nízke číslo návštevníkov v lete.
Medickú záhradu charakterizuje skôr bezstarostná radosť než aktívny oddych, napríklad beh alebo bicyklovanie, ktoré je vlastne v parku zakázané. Bližšia analýza rôznych oddychových aktivít ukazuje, že obľúbené sú joga, pikniky a prechádzky. K mestskému a nenáročnému spôsobu trávenia času v Medickej záhrade tiež prispieva konzumácia jedla a návšteva podujatí.
Všetky tieto aktivity si človek najradšej užíva v spoločnosti blízkych ľudí – pre park vyšiel silný stret príspevkov v kategórii „šťastie & láska” a „priatelia & rodina”. Navyše, podľa Instagramu, ľudia vnímajú park, v porovnaní s inými, ako výrazne priateľský k deťom, čo sa dá do určitej miery vysvetliť veľkým ihriskom.
Čo je ešte dobré vedieť o Medickej záhrade
- Nadšení čitatelia radi zamenia svoje zvyčajné čitateľské miesto doma za zelenú alternatívu v Medickej záhrade.
- Napriek tomu, že park sa javí preplnený rekreačnou a architektonickou infraštruktúrou, ako sú napríklad fontány alebo pekné lavičky, ľudia ich nezachytávajú vo svojich fotografiách.
- Tento mestský park je najhoršia možnosť na prechádzku so psom. Keďže tam platí zákaz vstupu do parku, z tohto miesta nenájdete žiadne fotografie so zlatými šteniatkami.
- Instagrameri sú tak nadšení ukazovaním svojho úsmevu pred kamerou, že Google Vision pattern recognition tool (nástroj na rozpoznávanie prvkov z obrazu spoločnosti Google) identifikoval „pery“ až v 11% príspevkov.
- Dáta uvedené v tomto článku sú z 1. apríla 2021. ↩︎