Riazanská ulica bude čoskoro bezpečnejšia
V súčasnosti až 58 % z opýtaných rodičov považuje okolie ZŠ a MŠ Riazanská za nebezpečné. Spomedzi tých, čo chodia pešo, je to až 75 % – hovoria dáta z prieskumu.
„Pred budovou školy prechádza veľmi široká Riazanská ulica, ktorá svojimi rozmermi podnecuje autá ísť rýchlo či otáčať sa priamo pri škole do protismeru. To zvyšuje riziko ohrozenia chodcov. Nie je tu cítiť prítomnosť školy, do ktorej denne dochádzajú deti pešo,“ hovorí Sandra Štasselová, koordinátorka projektu Mesto pre deti na Metropolitnom inštitúte Bratislavy.
Nové opatrenia na upokojenie dopravy, dobudovanie bezpečných priechodov a ďalších prvkov by to mohli v blízkej dobe zmeniť. Na aké zmeny sa môžeme tešiť?
Riazanská ulica bude reorganizovaná – jazdné pruhy budú zúžené novým dopravným značením, čo pomôže spomaliť autá a zvýšiť tak bezpečnosť pre všetkých.
Vďaka zaslepeniu Ulice Čsl. Parašutistov nebudú vozidlá z tejto ulice vychádzať na Riazanskú cez chodník priamo v mieste priechodu pre chodcov. Tým sa zvýši bezpečnosť peších, idúcich po chodníku, ale aj tých na priechode pre chodcov.
Samotný priechod bude napriamený a doplnený bezpečnostným ostrovčekom. Priechod bude rozdelený, čo ochráni peších v strede komunikácie a zároveň zvlní trajektóriu pohybu áut, čím ich spomalí.
Aj priechody v blízkosti križovatky Riazanská – Hálkova budú ostrovčekmi rozdelené na dve časti, čím dosiahneme príjemnejšie prechádzanie detí cez cestu.
V blízkosti školy vzniknú dve cik-cak zóny pre krátke zastavenie a rýchle vyloženie detí z áut.
Dizajn Riazanskej ulice doteraz navádzal vodičov na príliš rýchlu jazdu, ktorú umožňoval široký profil aj veľkorysá križovatka. Súčasné riešenie zohľadňuje potreby parkovania, bezpečnosti peších a zároveň zachováva ulicu priechodnú pre všetky vozidlá dodržiavajúce maximálnu povolenú rýchlosť.
Pribudnú segregované cyklopruhy po oboch stranách Riazanskej ulice.
Navrhnuté opatrenia sú výsledkom spolupráce školy a miestnej komunity s Metropolitným inštitútom Bratislavy, mestom a mestskou časťou v rámci projektu Mesto pre deti. Výstupom z projektu je školský plán mobility.
Zo zozbieraných dát a participácie so školskou komunitou aj susedmi vyplynulo viacero kľúčových zistení. Ukázalo sa, že širokú Riazanskú ulicu s dlhými priechodmi a križovatkami v okolí vnímajú chodci ako najnebezpečnejšie miesto v okolí školy. Výrazné bariéry pociťovali aj ľudia pri pohybe s kočíkom alebo na vozíčku. Respondenti poukázali na nevyhovujúci stav chodníkov a celej dopravnej situácie, v ktorej je používanie bicykla či kolobežky nebezpečné. Plánované zmeny sú reakciou na tieto kľúčové zistenia.
Projekt Mesto pre deti sa snaží zlepšovať život rodín v Bratislave tým, že mení podmienky v okolí škôl, predovšetkým zvyšuje bezpečnosť komunikácií a skvalitňuje verejné priestranstvá, kde deti, ale aj ostatní obyvatelia trávia čas. Snahou projektu je vytvoriť z Bratislavy mesto dobré pre deti, a tým pádom pre všetkých.