Zlepšujeme bezpečnosť detí v okolí škôl
Hlavné mesto a Metropolitný inštitút Bratislavy predstavili finálne riešenia priestorov na Vazovovej a Mudroňovej.
![](https://mib.sk/wp-content/uploads/2024/04/pohlad-A-po-1-1024x682.jpg)
Dočasné riešenia v rámci týchto dvoch projektov vyvolali mnohé reakcie a sčasti aj oprávnenú kritiku. Konečná podoba stavebných riešení, ktoré vzišli práve zo skúseností a spätnej väzby obyvateliek a obyvateľov k dočasným riešeniam, prinesie skutočné zlepšenie kvality, obsluhy a hlavne bezpečia detí na týchto citlivých miestach.
Zvyšovanie bezpečnosti detí v uliciach Bratislavy je dlhodobo komunikovanou prioritou vedenia mesta, logicky preto začalo so zvyšovaním bezpečnosti detí práve v okolí škôl. Bratislava má viac ako 90 základných škôl. Od roku 2022 magistrát spolu s Metropolitným inštitútom Bratislavy zapojil už 11 z nich do programu Mesto pre deti, ktorého cieľom je zvýšiť bezpečnosť detí pri pohybe vo verejnom priestore. V prípade siedmich škôl už boli zrealizované aj konkrétne úpravy okolitého priestoru.
Spoločným menovateľom pri väčšine škôl sú komplikované až chaotické situácie, ktoré vznikajú pred školami na začiatku a konci vyučovania, kedy sa v malom priestore pohybuje veľký počet chodcov a vozidiel. Prvoradým cieľom pri všetkých úpravách je preto zvýšenie bezpečnosti detí. Či už ide o vyvýšené priechody, nové usporiadanie križovatky, alebo parkovania, samotné riešenia vždy závisia od konkrétnych podmienok a priestorového usporiadania pri každej škole. Ako vedľajší produkt môžu pri týchto riešeniach vznikať aj nové, malé verejné priestory.
Faktom však je, že ani tie najlepšie dopravné analýzy a simulácie nemusia so 100 % presnosťou predvídať výsledok zmeny v uliciach. Preto po vzore iných miest sa tieto zmeny robia najprv s dočasnými úpravami, napr. s farbou na asfalt alebo plastovými stĺpikmi. Tie do priestoru rýchlo prinesú podstatu zmeny, ale bez veľkých výdavkov. Až po preverení zmeny sa pristupuje k trvalému riešeniu. Zapojenie obyvateľov, rodičov a škôl je v tomto absolútne zásadné, pretože okolie škôl poznajú najlepšie. Na základe ich podnetov a potrieb sa tvorí návrh dočasného riešenia a následne, aj podľa ich skúseností s dočasnou zmenou, možno potom navrhnúť konečnú podobu stavebného riešenia.
V niektorých prípadoch sa želaný efekt dostaví hneď a finálne stavebné riešenie premení len s menšími úpravami pôvodný návrh do kvalitnejších materiálov a povrchov. V iných prípadoch treba pôvodne navrhované riešenie radikálnejšie upraviť. Práve Vazovova a Mudroňova sú príkladom oboch.
Aké celkové zmeny plánujeme na Vazovovej?
Jedným z hlavných cieľov úprav na Vazovovej bolo zmeniť geometriu a polohu križovatky s Mýtnou, kde sa pohybuje veľa detí cestou do školy a autá do tejto križovatky vchádzali veľkou rýchlosťou. Umiestnením jazdného pruhu do bezpečnejšej polohy, vytvorením nového priechodu pre chodcov a miest na krátke zastavenie, vznikol aj nový priestor vymaľovaný farbou na asfalte, ohraničený plastovými kužeľmi. Treba zdôrazniť, že vznik tohto priestoru bol iba vedľajším produktom, a určite to nemal byť priestor na hranie, ako niektorí tvrdili. Pravdou však je, že vymaľovaná plocha pôsobila mätúco a mohla byť využitá efektívnejšie.
Vo finálnom stavebnom riešení zostáva veľkosť novej plochy aj nové usporiadanie križovatky takmer rovnaké, ako to bolo v dočasnom riešení. Využitie a charakter novej plochy sú však úplne iné. Kvalitné dláždené koridory pre peších oddelené od cesty zelenými pásmi a obrubníkmi, množstvo novej zelene a stromy tam, kde bol kedysi asfalt, stojany na bicykle, lavičky, úplne nový priechod tam, kde doteraz ľudia príliš často prebiehali cez cestu, a tiež miesto na krátke zastavenie áut. Úpravami na Vazovovej bolo vytvorených 10 miest na parkovanie alebo vykladanie. Z hľadiska bezpečnosti a obsluhy je to efektívne riešenie.
![](https://mib.sk/wp-content/uploads/2024/04/240424_MpD_Vazovova-1024x1024.jpg)
Aké celkové zmeny plánujeme na Mudroňovej?
Pri ZŠ Mudroňova tiež vznikol nový priestor s asfaltovými farbami, cez ktorý sa deti mohli bezpečnejšie pohybovať, ako aj nové miesta na krátke zastavenie. Špecifická situácia okolo tejto školy a pravidlá pri vyzdvihovaní detí zo školy však ukázali, že miesta na vyzdvihnutie zďaleka nestačili a problémová obsluha vozidlami ako aj pohyb detí cez zložitú frekventovanú križovatku sa dostatočne nezlepšili. Preto aj na základe viacerých stretnutí so školou a rodičmi bola podoba celej zmeny výrazne upravená.
![](https://mib.sk/wp-content/uploads/2024/04/A-potom-1024x678.jpg)
![](https://mib.sk/wp-content/uploads/2024/04/B-potom-1-1024x682.jpg)
![](https://mib.sk/wp-content/uploads/2024/04/C-potom-1-1024x577.jpg)
Priamo na Mudroňovej vznikne 6 parkovacích miest v úplne nových zálivoch na krátkodobé státie pre rodičov a ďalšie 4 parkovacie miesta v priestore pred hotelom. Spolu so 6 miestami na 20 minútové státie na Myjavskej tak bude v rámci úprav tohto priestoru vytvorených spolu 16 miest na krátke parkovanie. Pridala sa tiež drop-off zóna, kde môžu naraz zastaviť 4 autá, alebo školské autobusy, pre ktoré bolo nakladanie žiakov priamo na tranzitnej Mudroňovej komplikované.
![](https://mib.sk/wp-content/uploads/2024/04/240424_MpD_Mudronova-1024x1024.jpg)
Čo je však podstatné, výrazne sa tu zvyšuje bezpečnosť pohybu detí so štyrmi novými vyvýšenými priechodmi vo všetkých smeroch k škole, vrátane cez Mudroňovu. Čiže aj deti vystupujúce z MHD v smere z centra, plynule prejdú po chodníkoch a vyvýšených priechodoch až do školy na druhej strane frekventovanej cesty. Nové povrchy budú z kvalitnej bratislavskej dlažby a na mieste, kde býval asfalt, pribudne nová zeleň. Z hľadiska bezpečnosti a obsluhy je to efektívne riešenie.
Zmeny začne mesto realizovať hneď so začiatkom letných prázdnin.