Zimný prístav sa otvorí ľuďom – MIB pripravuje koncepciu rozvoja

14. apríla 2025

Zimný prístav je od konca 19. storočia významnou časťou Bratislavy. V súčasnosti sa ocitol v širšom centre mesta a jeho funkcia sa preto postupne mení. Metropolitný inštitút Bratislavy spolu s magistrátom pripravujú koncepciu budúceho rozvoja tejto časti mesta.

Zimný prístav by mal byť dostupnou a pevnou súčasťou centra a mal by sa postupne transformovať na novú štvrť s bývaním, službami a dlhou pobrežnou promenádou. Konečne by sa tak prepojilo celé vnútorné mesto po rieke aj na súši.  

Výnimočnosť lokality Zimného prístavu je daná jeho industriálnym charakterom, kontaktom s riekou a zoznamom pamiatok v lokalite – nájdeme tu Dom lodníkov, historickú lodnú dielňu, lodný výťah aj najstaršiu zachovanú loď na Slovensku – rekonštruovaný remorkér Šturec. Samozrejmosťou sú zaujímavé technické objekty – lodné žeriavy.   

Nová štvrť sa bude rozvíjať na historických základoch a cieľom koncepcie, ktorú pripravuje MIB, je zladiť súčasné a budúce funkcie Zimného prístavu. 

Ako uviedol hlavný architekt mesta Juraj Šujan, ,,reanimácia Zimného prístavu na plnokrvnú mestskú zástavbu bude plne v súlade s princípmi kompaktného mesta so zmiešanými funkciami a navzájom prepojenými štruktúrovanými verejnými priestormi.“ 

Ako prebieha príprava koncepcie?  

Celý proces, ktorý zastrešuje MIB v spolupráci s útvarom hlavného architekta mesta, potrvá asi 13 mesiacov. Jeho súčasťou budú prieskumy a rozbory v území, príprava základných podkladov a dátových analýz, konzultácie s kľúčovými aktérmi v území, ako aj odborníkmi v oblasti architektúry, urbanizmu, územného plánovania, protipovodňových opatrení a ďalších relevantných disciplín.  

,,Byť pri tvorení vízie lokality Zimného prístavu je jedinečná príležitosť formovať hodnoty a princípy rozvoja tejto, pre mesto a obyvateľov, dôležitej lokality. Náš prístup bude hľadať prienik medzi industriálnym dedičstvom a charakterom miesta s potenciálom transformácie na živú mestskú štvrť na rieke,” hovorí Petra Marko, riaditeľka Metropolitného inštitútu Bratislavy.   

Odborným garantom projektu je známy urbanista a architekt, rodený Bratislavčan Peter Gero, spolutvorca hamburskej prístavnej štvrte HafenCity.  

,,Lokalita Zimného prístavu je predurčená stať sa súčasťou širšieho centra Bratislavy a novou mestskou štvrťou s vysokou pobytovou kvalitou. V aktuálnej fáze pracujeme na vygenerovaní potenciálu novej mestskej štvrte. Ide o základy urbanistických štruktúr, ktoré sa stanú podkladom pre neskoršie vypracovanie masterplanu,” hovorí Peter Gero.   

Transformácia na novú štvrť podľa neho so sebou nesie viacero výziev, s ktorými sa stretli aj iné prístavné mestá, ako sú Hamburg, Kodaň alebo Amsterdam. Ide o protipovodňovú problematiku, otázky premeny verejných priestranstiev, zelene a mobility. Veľkou výzvou je preklenutie bariér, ako sú železnica, radiály a rieka. Dunaj má zároveň potenciál, z ktorého budeme pri tvorbe koncepcie a prípravy novej štvrte čerpať. 

Metropolitný inštitút spolu s garantom budú viesť rozhovory s relevantnými  stakeholdermi v území, ktorých je potrebné zapojiť do diskusie a spolupráce na budúcej premene tejto lokality.  

,,Našou úlohou je nastaviť správnu štruktúru a hustotu, organicky prepojenú s centrom mesta. Chceme, aby tu vznikla štvrť krátkych vzdialeností s rôznymi funkciami, ktorá je ekonomicky konkurenčná a ekologická,” vysvetľuje Peter Gero.  

Čo je cieľom tvorby koncepcie?  

 Metropolitný inštitút má za úlohu vytvoriť víziu  lokality, ktorá bude nielen kvalitne vypracovaná, ale aj prijatá kľúčovými aktérmi, odborníkmi a príslušnými inštitúciami. Počas tvorby vízie presne stanovíme princípy, ktoré budú určovať smer budúceho rozvoja tejto štvrte. Medzi ne patria kompaktnosť, dostupnosť, ponuka kvalitných verejných priestorov a zelene, dôraz na peší pohyb a výnimočný charakter lokality. Ako hovorí Peter Gero, veľkým prínosom projektu bude prepojenie jednotlivých častí mesta na brehu aj na rieke, čo otvára príležitosť obnoviť napríklad funkciu propelera – osobnú riečnu dopravu integrovanú do systému MHD mesta.  

„Celý prístav má približne kilometrovú dĺžku a nábrežná promenáda má tak potenciál stať sa jednou z hlavných atrakcií pre návštevníkov, ale aj obyvateľov Bratislavy,” uzatvára architekt. 

  

Výsledná koncepcia rozvoja Zimného prístavu z dielne MIB bude vypracovaná v dvoch variantoch, z ktorých jeden bude základom pre štúdiu uskutočniteľnosti a následnú medzinárodnú urbanisticko-architektonickú súťaž.  

Celý proces potrvá niekoľko rokov. Výsledkom má byť kvalitná štvrť pre obyvateľstvo aj návštevníkov a návštevníčky Bratislavy, ktorá prinesie nový kontakt s Dunajom, nové pešie trasy a pohľady na mesto.  

Nepríde Bratislava o funkciu prístavu? 

Tradícia prístavu má v Bratislave dlhú históriu. Tranzit po Dunaji zachytávajú písomné pramene už v roku 903 – 905. Zimný prístav, ako najstaršia časť nákladného prístavu a s ním aj nová priemyselná štvrť začali vznikať v roku 1897. Zimný prístav od začiatku tvorili dva bazény, v ktorých voda nezamŕzala, preto slúžili ako zimovisko lodí. 

Využitie prístavu postupne začalo upadať, dnes je na úrovni 20 až 25 % celkovej kapacity, čo predstavuje 2 milióny ton nákladu ročne. Vzhľadom na technické obmedzenia už Zimný prístav nie je postačujúci, preto je zámerom presunúť prekladisko materiálu a nákladu do novšej časti prístavu zvanej Pálenisko, ktorú čaká modernizácia. Po revitalizácii sa predpokladá zvýšenie dopravnej kapacity nákladného prístavu na 35 až 45 %.   

Súčasťou novej štvrte by mal byť aj osobný lodný prístav a mestská marína. V Zimnom prístave sa preto ráta s vybudovaním nového terminálu osobnej lodnej dopravy, maríny pre menšie lode, ako aj vytvorením centra vodných športov a športovej plavby. V lokalite by malo vzniknúť aj Múzeum lodnej dopravy, o ktorom sa už v Bratislave hovorí dlhšie. Dunaj má obrovský potenciál a transformácia prístavu pomôže využiť tento potenciál naplno.  
 
Bratislava bude naďalej dôležitou lodnou zastávkou na mape a zároveň vytvorí pre svojich obyvateľov a turistov nové atraktívne verejné priestory po vzore iných európskych miest. Hlavné mesto Slovenska má ambíciu zaradiť sa tak medzi mestá ako Hamburg, Kodaň, Amsterdam či Londýn.  

Ďalšie aktuality

Zobraziť viac aktualít

MIB Talk: Primátori, keď neviete ako na to, začnite deťmi 

9. 4. 2025

Dobrý verejný priestor nemusí byť drahý – ak je to priestor, ktorý vzniká v súlade s potrebami detí, bude populárny medzi všetkými skupinami obyvateľo...

Expert na urbanizmus Carlos Moreno hlavným rečníkom konferencie Start with Children 2025

3. 4. 2025

Tvorca konceptu 15-minútového mesta vystúpi na medzinárodnej konferencii v Bratislave....

Hracie boxy plné hier mieria k vám 

1. 4. 2025

Chcete priniesť hru do vášho susedstva alebo posilniť komunitu vo vašom okolí?  ...