Predĺžená električková trať v Petržalke získa kvalitné napojenie na hlavné pešie a cyklistické ťahy
Hlavné mesto Bratislava, Metropolitný inštitút Bratislavy a METRO Bratislava vyhlasujú architektonicko-konštrukčné súťaže na lávky cez Chorvátske rameno v Petržalke. Štyri lávky budú urbanisticky, architektonicky, funkčne a dopravne napojené do kontextu miesta. Návrh prinesie aj riešenie predpolia lávok na oboch brehoch a bude v maximálnej možnej miere rešpektovať tvarovanie terénu a zelene Chorvátskeho ramena.
BRATISLAVA. Vyhlásené súťaže prinesú návrhy lávok pre chodcov a cyklistov ponad Chorvátske rameno v mestskej časti Petržalka.
Zámerom je najmä zlepšenie dostupnosti zastávok MHD vytvorením komfortného a jednoduchého prístupu. Lávky tiež pomôžu k využitiu potenciálu Chorvátskeho ramena ako lokálnej rekreačnej zóny, keďže v súčasnosti je umožnený predovšetkým súbežný pohyb pozdĺž brehov Chorvátskeho ramena a len výnimočne je umožnené jeho križovanie.
V súťaži budú tiež riešené nadväzujúce chodníky a krajinné úpravy v okolí lávok. Všetky lávky budú bezbariérové s vhodným sklonom pre vozíčkarov, rovnako počítajú s bezbariérovým prístupom. Preferuje sa architektonicky čisté a subtílne riešenie.
Ide o štyri samostatné súťaže návrhov s rovnakým jadrom zadania, ktoré sú vyhlásené naraz a budú vyhodnocované jednou porotou v jednom termíne. Pre každú situáciu sa bude hľadať najlepšie riešenie. Architekti tak môžu navrhovať jednu alebo viacero lávok.
Každá súťaž je anonymná, verejná, jednokolová, architektonicko-konštrukčná s termínom odovzdania návrhov v júny 2021. Kompletné zadanie je zverejnené na stránke MIB a portáli verejného obstarávania:
Lávka č. 1 https://josephine.proebiz.com/sk/tender/11099/summary
Lávka č. 2 https://josephine.proebiz.com/sk/tender/11217/summary
Lávka č. 3 https://josephine.proebiz.com/sk/tender/11219/summary
Lávka č. 4 https://josephine.proebiz.com/sk/tender/11220/summary
Štyri priechody cez Chorvátske rameno a k zastávkam novej električky
Súťaž nadväzuje na projekt predĺženia električkovej trate zo Šafárikovho námestia po Janíkov dvor a výstavba lávok bude prebiehať v spojitosti s výstavbou električkovej trate.
Nový úsek električkovej trate do Petržalky bude nadväzovať na súčasnú zastávku Farského – úpravou existujúcej trate a jej okolia ju nahradí zastávka Bosáková. Trať bude ďalej pokračovať novými električkovými zastávkami, ktoré sú teraz navrhnuté: Chorvátske rameno, Gessayova, Zrkadlový háj, Stred, Veľký Draždiak, Lietavská a Janíkov dvor.
Umiestnenie lávok je navrhované tak, aby správne prepojili existujúce a predpokladané chodníky a trasy s budúcou električkovou traťou a okolitou zástavbou.
V súčasnosti sa súťažia 4 lávky a ich nadväzujúca infraštruktúra:
Lávka č.1 je naplánovaná v úseku medzi Bosákovou a Rusovskou cestou. Z lávky sa bude dať napojiť na sieť cyklochodníkov a chodníkov na ľavom brehu Chorvátskeho ramena a na Mlynarovičovu ulicu na pravom brehu.
Lávka č. 2 a lávka č. 3 sú v úseku medzi Rusovskou cestou a Romanovou ulicou. Lávky budú napojené na už dnes existujúce chodníky pozdĺž ramena.
Nová lávka č. 4 nahradí súčasnú pontónovú lávku. Bude prepájať náprotivné brehy Chorvátskeho ramena. Ideou je vytvoriť priame napojenie na jazero Veľký Draždiak chodníkom na teréne, ktorý vyvrcholí v podobe móla nad úrovňou jazera.
Všetky lávky sú určené pre zmiešaný pohyb chodcov a cyklistov, nepočíta sa s prejazdnosťou vozidiel. Vo verejných priestoroch v okolí lávok sa počíta s osadením bratislavského mobiliáru, rovnako ako sa počíta s dobudovanou kapacitou verejného osvetlenia v území.
Paralelne s prácami na nových lávkach, mesto pracuje aj na rekonštrukcii niektorých existujúcich chodníkov a dobudovaní ďalších chodníkov v okolí pre lepšie napojenie budúcich zastávok električky na existujúcu pešiu infraštruktúru.