MIB Talk: Primátori, keď neviete ako na to, začnite deťmi
Dobrý verejný priestor nemusí byť drahý – ak je to priestor, ktorý vzniká v súlade s potrebami detí, bude populárny medzi všetkými skupinami obyvateľov. Každá ľudská bytosť potrebuje to isté, či má 3, 30 alebo 80 – bezpečné bývanie, ulice, pracovné prostredie a príjemné, neformálne miesta, kde môže stretávať druhých ľudí.

Aj to zaznelo na ďalšom MIB Talku v SNG, ktorého hosťami boli architektka a autorka knihy „All to play for“ (Stále je o čo hrať) Dinah Bornat (druhá zľava) a Simon Battisti, architekt a konzultant rozvoja miest Tirana a Bratislava (prvý sprava). Obaja sú súčasťou pripravovanej konferencie Start with Children. Ďalšia verejná debata MIB Talk sa konala 3. 4. a už tradične ju moderovala Petra Marko, riaditeľka Metropolitného inštitútu Bratislavy.
Dinah Bornat, ktorá v máji vystúpi aj na konferencii Start with Children, hovorila o tom, ako dizajnovať bývanie v súlade s potrebami detí. Jej kniha ,,All to play for – How to design child-friendly housing” je aj príručkou pre britskú vládu, ktorá aktuálne napĺňa svoju víziu vybudovať do roku 2030 1,5 milióna nájomných bytov. Ako architektku aj výskumníčku Dinah zaujíma vzťah medzi budovami a priestorom okolo. Zároveň aj v praxi skúma, ako zapájať deti, mladých ľudí a rodiny do plánovania v meste. Na MIB Talku predstavila konkrétne nástroje tejto politiky. ,,Vnímajme susedstvá ako množstvo priestorov pre deti a urobme ich čo najlepšími,“ hovorí Dinah.

Ešte v 70. rokoch deti všade na svete využívali na hranie priestory, ktoré neboli dizajnované na hru – obyčajné ulice. Už vtedy to vo veľkých mestách spôsobovalo nebezpečné kolízie, často aj s tragickými následkami.
Dnes sme ulice definitívne stratili kvôli autám a priestory pre deti a hru musíme vytvárať cielene inde. V rámci svojej prezentácie Dinah Bornat predstavila viacero projektov blokovej výstavby s uzavretými alebo polootvorenými vnútroblokmi, v ktorých nechodia autá a ľudia sa tu môžu pohybovať slobodne. Hra sa teda vracia do blízkosti domov, kde deti bývajú, ako to bolo kedysi. Príkladom môže byť projekt 19 domov Sidney Close v Buckinghamshire so spoločným vnútroblokom. Takúto blokovú architektúru poznáme všade na svete a je nadčasová.

Aj drobné opatrenia podporia veľkú zmenu
Londýn je jedným z mála miest, kde počet áut klesá. V Bratislave, či albánskej Tirane, v ktorých pôsobí ďalší rečník Simon Battisti, autá, naopak, ešte stále pribúdajú. Nemôžeme sa podľa neho čudovať, keď od 50. rokov boli mestské rozpočty smerované hlavne na investície do infraštruktúry pre autá. ,,Je logické, že potrvá, kým to zvrátime,“ povedal Simon Battisti na diskusii. Slovensko má dnes vysoký počet áut, čo priamo súvisí aj s mierou znečistenia ovzdušia. Ak niečo neurobíme, budeme mať podľa neho vážny problém. „Dá sa to meniť drobnými opatreniami na zužovanie priestoru pre autá alebo podporou domácností, ktoré nemajú auto,“ vymenúval Simon inšpirácie z USA či sveta a dodal, ,,vezmite si Holandsko, v ktorom v roku 1971 v priemere každý deň na ulici zomrelo pri zrážke s autom jedno dieťa. Dnešné ulice v Holandsku majú dokonale upokojenú dopravu a dávajú sa za príklad.“

Na Slovensku nám tieto príklady niekedy pripadajú nedosiahnuteľné. Pritom podľa Simona stačia akupunktúrne zásahy, aby sa situácia v uliciach zmenila.
Podľa Petry Marko je problémom aj súčasná stavebná regulácia, ktorá vyžaduje od investorov budovať nadmieru parkovacích miest. Obyvatelia takisto často očakávajú, že mesto im má garantovať parkovacie miesto.
Vo vyspelých metropolách to nie je zvykom, automaticky garantované parkovacie miesta nenájdete ani v Londýne, ani v Amsterdame. Samozrejme, v Tirane ešte autá majú hlavné slovo, ale pomaličky sa to mení. Simon Battisti pomáha v Tirane dizajnovať bezpečnejšie ulice. „Napríklad sme rozdelili 9 metrov širokú cestu na 6-metrovú promenádu pre ľudí a 3-metrovú vozovku pre autá,“ ukazuje Battisti príklady. Výsledok? Bezpečnejšia ulica, lepšie prostredie, viac ľudí v ulici a v pohybe.

„Každý rodič vie, že existuje množstvo rád, čo by mal robiť pre svoje deti, aby im zabezpečil ten najlepší vývoj. Ale ako to má urobiť v meste, kde to nie je možné, kde sú ulice plné áut a susedstvá nie sú bezpečné?“ pýta sa americký architekt. Je podľa neho zodpovednosťou primátorov miest a expertov vytvárať mestá, ktoré sú dobré pre deti.
Inšpiratívnym príkladom môže byť známa Marmalade Lane v Londýne – komunitná štvrť, kde obyvatelia majú spoločné dvory a ďalšie priestory a ulice sú bezpečným miestom s upokojenou dopravou. „Hocikedy vyjdete von, je tam niekto, s kým sa môžete hrať alebo rozprávať sa,“ hovorí Dinah Bornat. Nie je to pre každého, ale ide o to, že hľadáme to, čo je najbližšie ľudskej prirodzenosti. „To, čo prežijeme v troch rokoch, nás formuje na celý život,“ hovorí Battisti a dodáva, že by to nemal byť hluk, prach a stres z dopravnej premávky.
Start with Children – Začnite s deťmi je napokon odporúčanie pre všetkých primátorov na svete – keď neviete, kde začať, začnite s deťmi. Čo je dobré pre nich, je dobré pre každého. Riešenia môžu byť veľmi jednoduché, aj keď si vyžadujú určitú odvahu.
Pozrite si fotografie z posledného MIB Talku:
Aj o projekte Marmalade Lane si môžete vypočuť podrobnosti na konferencii Start with Children, ktorá sa uskutoční už 13. – 14. mája v Starej tržnici. Porozprávať o tomto projekte dokonalého susedstva príde developer spomínaného projektu Marmalade Lane – Johny Anstead.
Angela Garbes, autorka knihy Essential Labor: Mothering as Social Change, ktorú denník New Yorker označil za „prevratné dielo” a Eva Kail, známa rakúska architektka, ktorá z Viedne vybudovala „najlepšie miesto na život na svete“ zase budú rozprávať o tom, čo potrebujú rodiny, aby sa cítili dobre tam, kde žijú.
Vrcholom samitu bude prednáška urbanistu a profesora Carlosa Morenu, ktorý vytvoril svoju myšlienku dostupného 15-minútového mesta práve pri skúmaní toho, čo potrebujú deti v rámci svojich školských ulíc.
Viac o konferencii, ktorá sa nezadržateľne blíži, si prečítate tu: https://startwithchildren.com/sk/