MIB Talk: Budovanie bezpečného mesta otvára cestu pre slobodný pohyb všetkých ľudí 

9. septembra 2024

Trasa na Vajanského nábreží je kúsok Holandska na Slovensku, aj to zaznelo v diskusii Metropolitného inštitútu Bratislavy na nádvorí Slovenskej národnej galérie v prvú septembrovú stredu. Bolo plné ľudí, ktorí prišli spoločne rozmýšľať o tom, prečo v Bratislave (ne)bicyklujeme.

Aké mesto chceme? Opýtala sa na úvod Petra Marko, riaditeľka Metropolitného inštitútu Bratislavy svojich štyroch hostí, tentokrát v súvislosti s alternatívnymi spôsobmi dopravy. Je zmena len o fyzickej transformácii, alebo si vyžaduje aj tú psychologickú?   

Téma dopravy je podľa diskutujúcich o bezpečí, zdraví a kvalite života v meste. „Už malé deti sa stotožňujú s priestorom natoľko, nakoľko im poskytuje bezpečie – dôležité pre ne je, či sa v blízkosti nachádzajú ihriská, športoviská, domy, kde bývajú ich kamaráti, či poznajú susedstvo. Tínedžeri sa zase rozhodujú, ako sa budú pohybovať v meste podľa toho, či je priestor vybavený infraštruktúrou – či má dobré značenia, dobre nastavené semafory a bezpečné priechody,“ vysvetľovala na diskusii výchovná poradkyňa Martina Vagačová. Aj preto je podľa nej dôležité budovať bezpečné mestá – aby sa zraniteľné skupiny mohli pohybovať v priestore a aby sa rodičia nemuseli báť o svoje deti.  

Prezident Cyklokoalície Dan Kollár hovoril o tom, že za desať rokov vidí posun. „Čo pomohlo, je celkové upokojovanie dopravy, zavedenie parkovacej politiky, ktorá viedla k reorganizácii štvrtí, ktoré predtým boli zapratané, zlepšovanie verejných priestorov… to sú nepriame faktory, ktoré ovplyvňujú, či ľudia napr. používajú bicykel.”  

1. námestníčka primátora a predsedníčka Komisie dopravy a informačných systémov Tatiana Kratochvílová zase vyzdvihla fakt, že hromadnú dopravu sa v Bratislave podarilo za posledné roky výrazne skvalitniť: „MHD sa posunula na vysokú úroveň, chodia sa k nám pozerať a učiť iné mestá aj z iných štátov – sledujú, ako sa MHD riadi a financuje.“  

Preto ide významná miera mestského rozpočtu Bratislavy do verejnej dopravy. Inak má finančne okresaná Bratislava, ktorá je podľa posledných dát druhým najchudobnejším mestom v Európe, problém financovať a realizovať väčšie cyklotrasy. Podľa Tatiany Kratochvílovej to nie je len otázka financií, ale aj dohody s vlastníkmi pozemkov. „Je to o hľadaní priestoru pre bezpečné cyklotrasy,“ vysvetľuje. 

Zároveň dodáva, že preferencia verejnej, cyklo a pešej dopravy pred automobilovou nie je len stratégiou mesta, ale vyplýva aj z národných stratégií. „A to ani nehovoríme o miere znečistenia ovzdušia,“ dodáva námestníčka.  

Automobilová doprava tvorí tretinu škodlivých emisií v mestách a je zodpovedná za toxické ovzdušie s dopadmi na zdravie obyvateľov a obyvateliek. Zvlášť negatívne vplýva na deti v predškolskom veku, ako aj seniorov,” zdôraznila Petra Marko.   

V debate o doprave je potrebné myslieť aj na zdravie 

Popri fyzickom zdraví je dôležité rozprávať sa aj o psychike, ktorá sa najmä u detí, mladých ľudí, ale aj seniorov posledné roky rapídne zhoršuje. „Nárast duševných porúch u mladých ľudí je takmer 100-percentný, pokus o samovraždu je už na 2. mieste v počte náhlych úmrtí u tínedžerov,“ zdôrazňuje výchovná poradkyňa Martina Vagačová. Okrem zjavných faktorov ako bola pandémia covidu či začiatok vojny na Ukrajine je za tým podľa nej aj zmena životného štýlu – napr. nedostatok prirodzeného pohybu v priestore. Petra Marko doplnila, že dve tretiny bratislavských detí bývajú vo vzdialenosti do piatich minút pešo od školy, avšak viac ako polovicu z nich stále vozia rodičia autom.  

Dáta ukazujú, že segregované cyklotrasy, aká vznikla aj na Vajanského nábreží, dokážu motivovať ľudí pohybovať sa inak. „Oddelené cyklotrasy sú dôležité najmä pre ženy a deti,“ hovorí Petra Marko. Čísla len potvrdzujú význam kritizovanej cyklotrasy – za štyri mesiace stúpol počet cyklistov na Vajanského nábreží o viac ako 20 000. „V minulosti väčšina áut, až 70 %, tadiaľto len prechádzala, dnes vidíme, že tranzit klesol o 30 %,“ uviedla.  

Dan Kollár zdôraznil, že žiadna katastrofa, ktorej sa verejnosť na začiatku obávala, nenastala. „V minulosti sme robili merania na Vajanského nábreží a vodiči išli bežne centrom mesta aj 70 km/h, pri múzeu bolo takmer nemožné prejsť peši. Dnes vidíme výsledky tejto cyklotrasy – podarilo sa scivilizovať a spomaliť dopravu, prejazd trvá len o niečo dlhšie, autá idú pomalšie a cyklisti túto trasu hojne využívajú,“ vymenúval Dan Kollár.   

Illah van Oijen, členka o.z. Punkt, ktoré stojí za množstvom podujatí v Bratislave a aktuálne vydalo magazín CTNZ o cyklodoprave, s úsmevom povedala, že cyklotrasa na nábreží je pre ňu kúsok Holandska v Bratislave. „Vyrástla som v Holandsku s cyklotrasami všade – vítam akýkoľvek meter cyklotrás v našich mestách.“  

Téma mobilita je podľa nej aj o slobode: „Keď chceme, aby sa v meste všetci pohybovali slobodne, musíme myslieť na to, že deti, mladí ľudia, ale aj množstvo iných ľudí nemôže šoférovať auto,“ uzatvára Illah van Oijen. 

Bez vzájomného rešpektu a ohľaduplnosti to v meste jednoducho nepôjde.

Ďalšie aktuality

Zobraziť viac aktualít

Dopravné stavby tvoria aj verejný priestor  

12. 9. 2024

Moderné električkové trate nie sú len výsledkom kvalitných technických riešení. Pri ich budovaní si musíme klásť aj otázky ohľadom funkčnosti a dizajn...

Zapojte sa do Prihláškového programu Mesta pre deti  

12. 9. 2024

Je takmer osem hodín ráno a pred vašou školou sa stretáva množstvo áut, detí, rodičov a začína ranný chaos, pri ktorom vznikajú kolízne situácie? Možn...

Vazovova, Mudroňova – bezpečnejšie ulice (nielen) pre deti 

9. 9. 2024

Každý rodič veľmi dobre pozná „školský armagedon“ – ranný zhon, stres a manévre v malom priestore pred školou, kde sa pohybuje veľa detí, rodičov aj á...