Bude dosť miest v školách a škôlkach v Bratislave?
Metropolitný inštitút Bratislavy v spolupráci s Hlavným mestom Bratislava a ďalšími expertmi spracoval ďalší z podkladov pre Metropolitný územný plán – územnú štúdiu školstva.

Tento dokument na 46-tich stranách mapuje komplexnú problematiku materských, základných a stredných škôl na území Bratislavy. Súčasťou sú, okrem všeobecnej analýzy stavu školskej infraštruktúry v meste, aj pasporty škôl, ktoré obsahujú údaje o školských areáloch, vlastníctve, zriaďovateľoch, športovom vybavení či počtoch žiakov. Jednotlivé dáta sú dostupné v novej webovej mapovej aplikácii mesta, ktorú vyvinuli špecialisti Metropolitného inštitútu Bratislavy.
Školstvo v Bratislave pod lupou
Územná štúdia školstva nadväzuje na posledný spracovaný územný generel školstva z roku 2014. Generely sa podľa novej legislatívy označujú pojmom územné štúdie.
,,Na rozdiel od predchádzajúceho územného generelu školstva berieme do úvahy školy všetkých zriaďovateľov vrátane súkromných a cirkevných. Novinkou je aj to, že skúmame dáta o dochádzaní žiakov a žiačok, ako medzi mestskými časťami, tak aj za hranicami mesta,” vysvetľuje Magda Ďurdíková, vedúca oddelenia koncepcií a analýz.
Z dokumentu napr. vyplýva, že hoci len 66% bratislavských škôlok zriaďuje mestská časť, až 81 % všetkých detí predškolského veku navštevuje tento typ škôlky. Dôvodom je aj to, že triedy v súkromných škôlkach tvorí v priemere o polovicu menej detí.
Pri základných školách 23 % detí navštevuje súkromné a cirkevné školy. V prípade stredných škôl je zaujímavosťou, že väčšina žiakov Bratislavského kraja sa hlási na gymnáziá – až 75 % všetkých deviatakov, hoci celoslovenský priemer je len 43 %. Gymnáziá ale vedia prijať len zhruba 3/5 všetkých prihlásených detí, a tak väčšina bratislavských stredoškolákov študuje na stredných odborných školách.

Veľkou témou je dochádzanie do škôl
Bratislava je regionálnym centrom vzdelávania, preto do bratislavských materských škôl dochádza 14 % a do základných škôl 11 % detí z mimo bratislavských obcí. Zaujme fakt, že najviac detí dochádza do škôl zo Stupavy. V prípade stredných škôl cestuje za vzdelávaním v Bratislave až 46 % detí z iných ako bratislavských okresov.
Pešia dostupnosť materských a základných škôl sa považuje za jedno z kľúčových kritérií kvalitného bývania. Všetky deti by mali mať zabezpečené umiestnenie v škôlke a škole na základe spádových zón, ktoré vyplývajú z miesta ich trvalého bydliska. Sieť materských a základných škôl v Bratislave pomerne dobre reflektuje stabilizované obytné územia Bratislavy. Problémom sú nové rezidenčné štvrte budované často bez základnej občianskej vybavenosti.
V prípade dochádzania na stredné školy ide o prirodzený jav, nakoľko tie majú väčší rozsah spádového územia.
Ako sa bude vyvíjať žiactvo?
Súčasťou ÚŠ školstva sú aj demografické analýzy a prognózy, ktoré modelujú, ako sa pravdepodobne budú vyvíjať počty žiakov a žiačok bratislavských škôl v budúcnosti. Napr. vieme, že v rokoch 2018 až 2021 boli v Bratislave silné populačné ročníky detí v predškolskom veku, ktoré vytvárali tlak na kapacitu materských škôl. Tieto deti sa budú postupne presúvať na základné a stredné školy, najväčší tlak na miesta na základných školách bude preto v rokoch 2027 – 2030 a v prípade stredoškolákov tlak na kapacitu vyvrcholí okolo roku 2034.
Všetky demografické odhady vychádzajú z Demografickej prognózy, ktorú metropolitný inštitút zverejnil minulý rok. Išlo o prvý dôležitý podklad pre pripravovaný Metropolitný územný plán. Ďalšími podkladmi budú územné štúdie: ÚŠ bývania, ÚŠ zdravotníctva, ÚŠ sociálnej starostlivosti, ÚŠ športu a ÚŠ zelene.

Nový prístup k zberu dát
Na územnú štúdiu školstva odborníci zbierali a analyzovali dáta priebežne 4 roky, pričom nešlo len o samotný zber, ale prakticky o nastavenie nového systému zberu a interpretácie dát. ,,Naším cieľom bolo predstaviť informácie menej tabuľkovo a viac ako zrozumiteľné a prehľadné mapové schémy, aplikácie a storymapy s interaktívnym obsahom,” vysvetľuje Ďurdíková.
Výsledkom práce špecialistov je užívateľsky prívetivá webová mapová aplikácia, ktorá môže okrem mesta a mestských častí osloviť aj širšiu verejnosť.
Na dokument nadväzuje aj storymapa, interaktívna dátová mapa, ktorá vizuálne interpretuje najdôležitejšie dáta a snaží sa odpovedať na otázku: Bude dosť miest v školách a škôlkach v Bratislave?
Aplikácia a storymapa sú formami zverejnenia územnotechnických podkladov.