Päť dôvodov, prečo mestá potrebujú trhoviská
V súvislosti s pripravovanou rekonštrukciou Miletičky sa venujeme významu trhovísk v mestách. Mať v blízkosti domu trh, kde predávajú lokálni farmári, je značná výhoda. Okrem dostupnosti čerstvých potravín sú trhoviská centrami susedských vzťahov a významne podporujú lokálnu ekonomiku.
Prečítajte si päť dôvodov, prečo mestá a ich obyvatelia potrebujú trhoviská.
1. Obohacujú život v meste
Urbanisti by povedali, že trhoviská majú mestotvorný význam. Znamená to, že ľuďom obohacujú život a zlepšujú kvalitu verejného priestoru. Najmä väčšie mestá potrebujú hustejšiu sieť trhovísk, keďže supermarkety zaberajú veľkú plochu, ktorá sa v zastavaných územiach hľadá ťažko. Pridanou hodnotou trhov je autenticita predajcov, ktorí predávajú čerstvé výrobky vyrobené z lokálnych surovín. V neposlednom rade je trh miesto, kde sa ľudia stretávajú a trávia spoločný čas. A to je len krôčik od toho, aby odtiaľ chodil domov s novými zážitkami a dobrou náladou.
2. Peniaze sa točia v lokálnej ekonomike
Kým veľké obchodné reťazce vytvárajú zisk, ktorý často končí vo vreckách zahraničných vlastníkov, lokálne trhoviská dokážu udržať peniaze v domácej ekonomike. Ak si kúpim od predajcu Petra čerstvé jahody, Peter si za zarobené peniaze kúpi od susedky Simony domáce vajcia a peniaze zostávajú doma. Trhoviská navyše podporujú vznik malých fariem v priľahlých regiónoch, vďaka čomu sa tvoria nové pracovné miesta a rozvíja sa agrobiznis.
Ekonomický význam trhovísk pre miestnu ekonomiku je značný, o čom svedčí fakt, že počet trhov v jednotlivých európskych mestách neustále narastá.
3. Nakupovanie so zážitkom
Zákaznícka skúsenosť sa v posledných rokoch stala buzzwordom vo svete marketingu. Obchodníci po celom svete venujú značnú pozornosť tomu, aby ich zákazníci odchádzali spokojní a z ich značky sa postupne stal lovebrand. Práve trhoviská sú skvelým príkladom dobrého fungovania zákazníckej skúsenosti. Nakupovanie naberá úplne iný rozmer, keď zákazník kupuje zeleninu od predajcu, ktorý má ešte za nechtami hlinu. Rovnako priateľské vzťahy medzi predajcami a zákazníkmi sú dôležitou ingredienciou nezameniteľnej atmosféry, ktorú chcú ľudia zažívať opakovane. Zážitkové nakupovanie sa tak na tržniciach deje prirodzene bez pomoci marketingových stratégov.
4. Nadväzovanie nových priateľstiev
Človek je tvor spoločenský, čo možno sledovať aj na trhoviskách. Predajcovia zvyknú poznať svojich verných zákazníkov po mene a naopak. Navyše ľudia sa okrem samotného nakupovania aj porozprávajú a podelia sa o svoje radosti či starosti. Ide o dôležitú sociálnu interakciu, ktorej význam netreba zľahčovať. Najmä pre starších ľudí má návšteva trhu osobitý význam, pretože postretajú známych, ktorých by inde nestretli.
5. Podpora domácich farmárov a pestovateľov
Kto by neuprednostnil lokálne potraviny pred tými dovezenými zo zahraničia. Pre malých farmárov sú trhoviská často jediným miestom, kde môžu ponúknuť svoje produkty zákazníkom. Je to vzájomne prospešný vzťah, keďže zákazník odchádza domov s čerstvými potravinami za dostupnú cenu a predajca získava motiváciu pre svoje farmárčenie. Okrem pocitu, že človek vie od koho nakupuje, je podpora domácich poľnohospodárov dôležitá aj preto, že krajina získava výhodu ak vie byť potravinovo samostatná.
Annamária Ondrejková