Mesto pre deti
Tvoríme zdravé a bezpečné mesto pre všetky deti.
Deti potrebujú pohyb a slobodu, aby boli zdravé, aktívne a nezávislé. Dnešné deti majú pritom menšiu slobodu pohybu ako ich rovesníci v minulosti. To ich oberá o prirodzené sociálne interakcie a rozvoj ich sociálnych zručností.
Metropolitný inštitút Bratislavy spolu s Magistrátom hlavného mesta Bratislavy a organizáciou UNICEF rozbehol projekt Mesto pre deti pre bezpečnejšie ulice v okolí škôl, aby sa deti mohli v uliciach voľnejšie pohybovať a hrať.
Spoluprácou so školami, zavádzaním opatrení na zvýšenie bezpečnosti chodcov a podporou iniciatív zameraných na budovanie komunity chceme vytvoriť prostredie prívetivé pre deti, ktoré im umožní slobodný a voľný pohyb mestom.
Projekt taktiež reaguje na súčasnú situáciu, kedy stále viac detí vozia rodičia do školy autom, a to aj napriek tomu, že bývajú v jej blízkosti. Cieľom je preto zvýšenie percenta školákov, ktorí chodia do školy pešo, na bicykli alebo verejnou hromadnou dopravou.
Ciele projektu
- Zapájanie komunity do riešení
- Upokojovanie dopravy v okolí základných škôl
- Podpora hry a pohybu vonku
Projekt odštartoval v roku 2022 pilotnou fázou na základnej škole Tbiliská. Nasledujúci rok sa iniciatíva vďaka spolupráci s organizáciou UNICEF rozšírila na desiatku základných škôl v Bratislave. Na školách budú využité poznatky získané v pilotnej realizácii.
Zoznam zapojených škôl
ZŠ Biskupická, MČ Podunajské Biskupice
ZŠ Budatínska, MČ Petržalka
ZŠ Černyševského, MČ Petržalka
ZŠ Drieňová, MČ Ružinov
ZŠ Malokarpatské námestie, MČ Lamač
ZŠ Mudroňova, MČ Staré Mesto
ZŠ Nevädzová, MČ Ružinov
ZŠ Riazanská, MČ Nové Mesto
ZŠ Vazovova, MČ Staré Mesto
ZŠ s MŠ Za kasárňou, MČ Nové Mesto
V roku 2022 sa uskutočnila pilotná fáza na ZŠ Tbiliská v Rači.
Spolupráca so základnými školami
Spolupráca so školskými zariadeniami spočíva v realizácii participatívneho procesu medzi žiakmi, žiačkami, rodičmi, ale aj pedagogickými a nepedagogickými zamestnancami školy. Cieľom je zistiť ich aktuálne potreby a problémy a prebudiť záujem o verejný priestor.
Z výsledkov participácie a po získaní dôkladného obrazu o okolí školy a fungovaní verejného priestoru, odborníci a odborníčky z MIB navrhnú najlepší možný postup pre zlepšenie dopravnej situácie v okolí danej školy. Na všetkých školách dôjde ku krátkodobým aj dlhodobým zmenám v doprave, napríklad:
- zníženie maximálnej povolenej rýchlosti v úseku pred vstupom do školy
- osadenie upokojovacích prvkov dopravy
- zásahy s cieľom zlepšiť viditeľnosť detí na priechodoch pre chodcov
Po tom, ako sa na školách dokončia všetky navrhnuté zásahy, odborníci a odborníčky z MIB uskutočnia záverečný prieskum, aby zistili, do akej miery sa zlepšila situácia v okolí školy.
Fázy participatívneho procesu na školách
Úvodné stretnutie s rodičmi detí
Socio-priestorová analýza
dopravné mapovanie, zisťovanie širších vzťahov
Dotazníkový prieskum pre rodičov detí a samostatne pre zamestnancov školy
Vnímavá vychádzka a práca s mapou s deťmi
Focusova skupina s rodičmi
Focusová skupina so žiakmi
Susedské stretnutie nad mapou pre širokú verejnosť
Záverečná správa z participatívneho procesu
Okrúhly stôl s odbornou verejnosťou
Aktivity vedúce k zmene návykov
napríklad peší školský autobus, ulica na hranie
Plán ulice
podklad pre dopravnú štúdiu